tirsdag, april 11, 2006

Blogg om blogg, altså meta-gnål

Etter at jeg utarbeidet et diagnoseverktøy for bloggere og brukte meg selv som forsøksperson i vitenskapens tjeneste, innså jeg at jeg er angrepet av bloggdepresjon. Men litt meta-gnål kan sikkert kurere meg. Det er jo så mye å irritere seg over.

For eksempel en fyr som heter Paal Leverås. Han trodde at "bloggerne hadde potensial i seg til å velte regjeringer, sparke kringkastingssjefer og gjøre journalister så pinlig berørt at de ble rammet av skrivevegring for resten av sin karriere". Han kjente "den gamle gode lukten av sprengstoff rive i [sin] sensasjontrenede nese". "Nå får grasrota en stemme", tenkte Paal, "og den skal vi jammen meg bli tvunget til å lytte til alle sammen".

Ja vel, nesa til Paal er tydeligvis mer sensasjonslysten enn sensasjonstrenet. Ja vel, han begynte å interessere seg for blogging i stedet for å kjøpe seg en fotballklubb. Ja vel, han ironiserer. Eller gjør han? Ja vel, jeg skjønner ikke forskjell på tull og seriøst – en trist og farlig bivirkning av bloggdepresjon.

Så var det dette med grasrota. Hva er grasrota? Grasrota er venstresidens versjon av folk flest. Grasrota er bra. Grasrota er snill. Grasrota er sunn og hærlig. Grasrota snakker selvfølgelig samnorsk, et språk som ikke fins. Ja vel, jeg hater grasrota.

Drømmen om grasrota er naiv, stupid og totally... AKP. Hva slags mennesker er det som tror at denne grasrota kan og vet så mye bedre enn for eksempel journalister, og at den samme rota bare sitter og venter på at det skal dukke opp et verktøy (altså blogspot) de kan bruke til å velte regjeringer? Sånt gjør meg bare mer deprimert. Fordi det virker som om utdanningssamfunnet har feilet 100 %. Og da kan du spørre deg hva som var vitsen.

Vel. Nok selv-medisinering. Nok blogg om blogg. Jeg ble ikke kurert, så mye er sikkert. Å blogge om hvordan andre bør blogge er kvalmt og tråkigt. Men å blogge om hva andre bør blogge om, ja, det er vel noe helt annet. Så det skal jeg gjøre. Her er min ønskeliste om hva andre bør blogge om:

Androida: Det personlige møter det litterære. Om reaksjoner du får på din blogg IRL.
Drusilla: Voldtekt og trafficking-saker i norsk rett.
Hjorthen: Bloggebyen. Avsi dom. Hvor står vi og hvor bør vi gå?
Kachine (avdød): En skummel påskekrim med erotiske undertoner.
Kreksene: Tor Milde som seksuelt objekt. Et portrett.
lotten: Øystein Rottem, en grundig konsekvensanalyse.
Marion: Opptaket til UDs aspirantkurs. Rapport. En kvalitativ tilnærming.
Mihoe: Mihoe møter mørke, mystiske menn. En serie i mange episoder.
Saccarina: Utenriksdekningen i NRK.
Spaltet: Om (fraværet av) muslimer og personer med ikke-vestlig bakgrunn i den norske blogosfæren.
Tenke.no: Hjernen, psyken og forholdet mellom EPA og DHA. (Hvem har rett og hvem har feil - Eye q eller Triomar Memorex?)
Tiram: P3-Marte vs P3-Mina. Må de hjernedøde vinne over de morsomme? Er det en regel om det?
VamPus: FrPs fremgang, Høyres fall. En forklaring.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg forstår det som at du sier at drømmen om grasrota er naiv, at 'folk flest' ikke nødvendigvis vet bedre enn journalister, og at utdanningssamfunnet har feilet dersom 'folk flest', (altså de uten utdanning) skal aspirere etter å velte regjeringer.

I tilfelle dette er tanker som er inspirert av det jeg har skrevet, vil jeg bare si at det antageligvis finnes masse smarte folk der ute som kan skrive godt om smarte ting de vet noe om. Noen har lært av erfaring, andre har til og med utdanning. Problemet er bare at de ikke er journalister eller har medietilgang på annen måte. Er det en fullstendig umulig/forferdelig tanke å drømme om at smarte, skriveføre folk skal melde seg inn i bloggeland?

«Å blogge om hvordan andre bør blogge er kvalmt og tråkigt. Men å blogge om hva andre bør blogge om, ja, det er vel noe helt annet.»

Jeg ser ikke helt forskjellen du skisserer her. Spesielt ikke siden du senere gir Hjorthen fritt leide for metablogging. Kanskje du tulla. Hvem vet?

Ellers syns jeg det var et fint forslag!

saccarina sa...

Jeg må nok fordøye dette litt.
Men det er mulig, det er absolutt mulig at jeg gjør som du foreslår. Jeg må bare tenke på Odd Karsten Tveitt som en utenriksutgave av Kjell Kristian Rike.
Jeg skal sende inn en limerick og se om han drar den i beste nyhetstid:

En arbeidsløs gamling fra Gaza
ble stoppet og skutt da han fjasa
tett ved muren et sted
der han seigt sanka ved,
for hæren fikk bilder fra NASA.

Beklager kvaliteten – den måtte senkes for å nå sportsnivå.
Hva tror du? Er det indikasjon god nok?

saccarina sa...

PS. Jeg håper du legger merke til at jeg har lagt inn grasrotbøyinger av verbene.

Anonym sa...

Ha. Jeg kom som kjent ikke med. Og jeg tviler på at de lar meg sitte i hjørnet som deltagende observant. Men det jeg vet, er at de skulle skrive om nordområdene, om norsk bistandspolitikk og våre forser der(vurdere innen hvilke felt), blant annet. Pluss at de fikk en TP-aktig del der de blant annet måtte vite hvilke åtte land som grenser til Zambia, og de ble iq-testet.

Det er det jeg vet, egentlig.

Fjordfitte sa...

Tonje: det er greit for meg å drømme om at flere skal blogge. Jeg er bare lei den temmelig overspente entusiasmen en del legger for dagen i sakens anledning. Nei, norske bloggere har ikke akkurat rocked the boat. Nei, hva så? Hvis dere vil ha revolusjon, gjør det sjøl. Bare ikke syt så jævlig.

Jeg forventer ikke at Hjorthen skal sitte og besserwisse om andres blog personae eller toneleie på en nedlatende måte. Eller at han skal være snusfornuftig på vegne av bloggprosjekter som ligger milevidt fra hans eget. Jeg vil vel si at jeg forventer en viss finesse fra Hjorthen på dette området.

Saccarina: ja, det var nettopp den sports-posten jeg tenkte på. Bra jobba. Og limerick… jo da, au! AU! Vondt! Altså en helt akseptabel limerick.

Marion: dette var en veldig dårlig blogg fra deg, Marion. Litt kort, liksom. Jeg har hørt at de må gå til psykolog. Er det sant?

Hjorthen: he he. Oops! Harem alert. May day, may day.

Anonym sa...

Ja, det må det. Hvis de kommer forbi iq-testen, TP-testen og analysere norsk politikk-testen.

Jeg har alltid vært litt redd for den psykologvurderingen. Hvem vet hva slags gruff de kan grave fram fra min fortid i tensingmiljøet. Men når jeg ikke en gang kommer inn på første prøve, så er det jo ikke så mye å bekymre seg for ;)

En blogg om utenrikstjenesten i seg, en problematisering av dagens system herunder spesielt flyttepliktigheten, se det hadde vært noe. La meg tenke på det en stund.

Anonym sa...

Jeg foreslår en post fra fjordfitta om hvorfor utdanningssamfunnet tilsynelatende har feilet 100%, og hvorfor grasrota er ubrukelig og uinteressant.

Anonym sa...

Marion og aspirantkurset: Er det sant?

No visste eg ingeting om Marion og aspirantkurset. Men at ho prøvde, er liksom som forventa. Eg har vel aldri støytt på nokon som så inderleg og personleg står for og trur på Noregs offisielle utanrikspolitikk™. Eg torer ikkje tenkja på henne etter det kurset ... Kanskje det var det dei bekymra seg for i opptakskomitéen òg.

Marion er ikkje Big Brother-Rodney, og eg er ikkje Se og Hør. Men det er gjer det ikkje meir ærverdig av meg å utnytta meg av frivillig og tankelaus sjølvutlevering. Men like full må me no kunna slå fast at det ikkje er nok med TenSing-simulering av FN og slikt. Eller "Balkan-sider" med lenker til alle Noregs ambassadarBalkan ... Eller –for å ta ein OJ/Her og Nå– at ein halvslektning døydde i krigen ...

Og det er ikkje sikkert at me er leie oss for det. UD bør dessutan heller driva med det dei kan: business. Oljeboring i nord og samarbeid med Russland.

Så, nei, lykke til. Dette var berre simulering. Neste gong går det i boks. Då, om ikkje før, må desse orda gjerne strykast ...

Anonym sa...

Hei, komputist, hvem du nå er.

Det kreves ikke store innsatsen for å dokumentere at jeg både har vært aktiv i det utenrikspolitiske studentmiljøet OG laget hjemmesider i samme periode. Det holder med å vite hvordan man får fram kildekoden på bloggen min. Og det måtte vel komme for en dag. Sine akk, så mørke sider kan en ikke skjule i evigheter. At jeg har lenket til norske ambassader på Balkan på infosider om Balkan er helt horribelt, er det ikke?

Forøvrig har jeg en iøyenfallende mangel på eksotiske språkkunnskaper, og jeg regner med det var en av årsakene til at jeg ikke kom inn. Leke-FN har ikke trukket ned for andre. Hva familien min har med denne saken å gjøre, det ser jeg virkelig ikke.

Har vi møttes noen gang, komputist? For hvis ikke, må du nesten forholde deg til hva du har sett meg skrive. Og der har jeg faktisk ikke vært ukritisk til norsk utenrikspolitikk.

Anonym sa...

Skal jeg blogge om "P3-Marte vs P3-Mina"? Og jeg som bare hører på P2 ...

Anonym sa...

Supermarion?
Det var da pokker til pike.

Fjordfitte sa...

Snut: Beviset på at utdanningssamfunnet har feilet 100 % er at det fortsatt finnes folk som tror på ”grasrota” eller ”folk flest”. Gress ok, folk ok, d R bare gull og grønne skoger-konseptet jeg ikke orker.

Drusilla: noen må jo følge opp vår kjære venn, herr dommer Collin-Thomsen og hans likemenn. Det må bli deg. Ord du ikke forstår? Ikke vær Stupid Girl nå. Ikke snobb nedover hele tiden. Men Tor Milde, mye å ta i, mye å være gla’ i. Det er sant. Tor rocks.

Komputist: you are mean street. Coolt. Si noe om Fitta også.

Tiram: så meget desto bedre. Du vil være uhildet og objektiv. Analysen din da vil ikke bære preg av opparbeidet hat mot P3-Marte, Eterens Aller Største Stupid Girl.

Anonym sa...

Ha ha - nok et utmerket innlegg fra den tøffe, flinke damen! Og flere mørke mystiske menn kommer nok rimelig snart! Jeg må bare øke tilgangen litt på dem, men det årner seg!

Anonym sa...

Vel, vel. Hvis vi to hadde stått foran en jury som skulle dømme oss for snusfornuft, nedlatenhet og besserwissing, så lurer jeg på om det hadde blitt ganske dødt løp.

Syns på mange måter det er underlig at min sarkasme er kvalm og tråkig, mens den samme tonen hos andre er kjærkommen og morsom. Vi får vel snart bare være enige om å være uenige.

Anonym sa...

komputist og øvrige stalkere: slapp av, det er ingen som blir imponert av googlinga deres og det er bare barnslig.

Anonym sa...

Hva betyr å "tro på folk flest"? Er utdanningssamfunnets fiasko = at vi ikke har fått avskaffet demokratiet og innført fullt teknokrati?

lotten sa...

Haha, led meg ikke inn i fristelse!
Jeg kjenner at jeg blir våt i munnvikene ved tanken på å skrive en grundig konsekvensanalyse med utgangspunkt i Rottems litteraturkritikk. Aiai!

VamPus sa...

Evne til å snakke om saker som folk bryr seg om på en sånn måte folk forstår. Ikke redd for å være politisk ukorrekte - uansett hvor mye enkelte mener at det begrepet ikke eksisterer. Og dessuten at Ap gjorde dem til hovedmotstander. Big mistake.

Så enkelt. Så vanskelig... tenke litt mer. Må være i slemt humør for å skrive noe sånt, merker jeg :-)