tirsdag, februar 20, 2007

Kvinneligheten denne uka: lydighet, konformitet og passiv læring

Leste jeg i Dagbladet i går:
Bråk og uro i klasseromet kan ofte være uttrykk for at gutter blir provosert av den feminine læresituasjonen, mener Kåre Heggen, professor i Volda.

Han mener også dette:

-Skolen har tradisjon for å legge vekt på egenskaper som lydighet, konformitet og passiv læring. Det er egenskaper som gjerne scorer høyt i aktiviteter som lesing, lytting og reproduksjon av kunnskap - og som passer bedre for jenter enn gutter.

Og vår alles kjære utdanningsminister, vår kjære Herr Rosa Tyllkjole himself, Øystein Djupedal er som vanlig opptatt av kjønns-stereotypier:

-Framover blir det en stor utfordring å sørge for at skolen i større grad tilpasses guttene. Vi må lage en mer maskulin arena, slik at gutter føler større gjenkjennelighet enn de gjør i dag. (...) Det bør ikke være noe i veien for å bruke mer av det moderne tidas språk - som data og action - i stedet for de mer klassiske virkemidlene.

Her hadde jeg tenkt å argumentere mot dette fjolleriet, men så viste det seg at jeg ikke gadd.

Det jeg lurer på er om det virkelig har foregått et backlash eller om lommer av det norske samfunnet - som for eksempel utdanningsdepartementet og SV - bare har stått bom stille siden 1950. Jeg heller vel mest mot det siste alternativet.

Jeg lurer også litt på hvorfor "den gnistrende gode kvinneavisa" Dagbladet gjør dette mot meg. Gjør de det for leke VG og være irriterende eller er det for å være greie sånn at jeg skal få noe å blogge om? Jeg skjønner at det ikke er Dagbladets feil at utdanningsministeren og den mannlige professoren er nuts, men jeg fatter bare ikke hvordan det er mulig å lage en sånn sak og i tillegg skrike ut over hele førstesida -SKOLEN ER FOR FEMININ uten å stille disse folka ett, eneste kritisk spørsmål.

...

På villstrå

6 kommentarer:

Anonym sa...

Selv klarte jeg ikke å lese den "brillefine" artikkelen om denne femiskolen som alle norske barn går på. Men fikk han ikke spørsmål om det med tyllen engang? Hva slags journalistikk er det da?

Anonym sa...

Det er ikke journalistikk. Det er søppel. Nei vent litt, søppel er fint. Nei, da er jeg blank, dessverre.

Fjordfitte sa...

Ja enig, søppel er fint. Fint og feminint!

Skjønte forresten opplegget da åpnet Dagblad idag. Dag 1: skriv noe dritt og avlys journalistikken + dag 2: skriv harmdirrende kommentar om saka = zkape debatt zzzz...zzz...zzzz

Anonym sa...

Det seier seg sjølve at me, særleg eg som har ein son, bør ta alvorleg at gutane gjer det dårlegare enn jentene på skulen.

Å ty til idioti vil ikkje hjelpe.
Djupedal gjer jo ikkje noko betre. Stakkars sonen min.

Fjordfitte sa...

Hvis utdanningsministeren skal sette standarden i skolen (og barnehagen!) i tiden fremover blir det vel ganske synd på alle barn. It's like the last 50 years never happened hver gang han åpner kjeften jo.

Anonym sa...

Det er jo helt meningsløst. Her svikter jo professoren alle, ikke minst de gutta som ikke oppfatter seg som aktive, ulydige osv. De blir liksom ikke gutter de da? Og djupedal driter på draget enda en gang. Herregud.