lørdag, juni 30, 2007

SYLVIA BRUSTAD AVSLØRER MASSIV KRIMINALITET

Gi han et kjønnsorgan han sjøl rår over! Fri han fra tvungen underlivssjekk.

Ifølge helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad er underlivsundersøkelser av barn ikke lov i Norge, fordi man ikke kan "tvinge mennneskje" (Her og Nå, NRK P1 29.06.07).

Dermed har statsråden avslørt at massiv kriminalitet foregår i Norge idag. Halve befolkningen utsettes nemlig for tvungen underlivssjekk under oppveksten. Både norske og utenlandske gutter tvinges til underlivsundersøkelser.

Det verste er at dette har foregått i tiår etter tiår, uten at noen har grepet inn for å beskytte barna mot denne stigmatiserende og potensielt ubehagelige behandlingen av små, uskyldige guttetisser.

Fjordfitte oppfordrer det norske folk:

Si nei til massiv kriminalitet!

Si nei til tvungen underlivssjekk av norske og utenlandske gutter!

Støtt Sylvia Brustads kamp mot massiv kriminalitet!



Meld fra om massiv kriminalitet mot guttebarn til Helse- og omsorgsdepartementet. Telefon: 22 24 90 90

Har du selv vært utsatt for massiv kriminalitet? Søk erstatning for tort og svie hos Helse- og omsorgsdepartementet. Telefon: 22 24 90 90

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det må ha vært en traumatisk opplevelse, siden jeg fortsatt husker hvordan forhuden ble sjekket (au!) og testiklene klemt (dobbelt au!) mens jeg fortsatt var i barnehagealder.

Men heller et traume rikere enn å vokse opp med et dysfunksjonelt kjønnsorgan.

Det er tegn på at vi bor i et sivilisert samfunn når dette er innarbeidet rutine, og alt hysteri a la Brustad er ikke annet enn et tilbakeslag.

Anonym sa...

I tidligere tider foretok man obligatorisk rutinesjekk av kjønnsorganene til taterjenter som rømte fra institusjoner..hvis de da fikk tak i dem igjen.

I dag blir alle innvandrere fra den 3. verden tvangstestet mht. HIV/AIDS/TUBERKOLOSE, samt intervjuet av helsepersonell om deres moralske motiver for å eventuelt gifte seg med en norsk mann.

Underlivsundersøkelser er et viktig disiplinerings-, og kontrollredskap for en statsmakt. Men man har også andre subtile former for kontroll av moral: Fødende får den lokale varianten av Rosa Klebb, nå som helsesøster, på døra etter en fødsel for å kontrollere at heimen er moralsk ren. Kanskje de burde få ansvar for å sjekke alle underliv i samme slengen, og foreta et autorisert dommeravhør-light, så får vi tatt potensielle pedoer også. I det minste skrevet noen "bekymringsmeldinger" som angiveriet nå kalles.

Jeg tror vi alle er klar for en krig, jeg, slik at tankene kan gå til noe mer konstruktivt enn kroppsåpninger en liten stund.

Anonym sa...

Det vanskelige valget mellom Foucault og Nussbaum... eller Brustad og writer'n og fjordfitte og chris om du vil. :) Av og til er det kanskje greit med litt kontroll?

Fjordfitte sa...

Writer’n: den tvungne underlivssjekken du ble utsatt for som barn har etter alt å dømme gitt deg varige mén helt opp til hjernebarken. Du bør virkelig vurdere å søke erstatning.

Anonym sa...

Helsesøster på vår skole var en blid og frodig dame som vi alle elsket, på tross av at hun kom og katte-klorte oss, som hun spøkefullt kalte det, på armen innimellom. Hun hadde en enorm byste, og den hvite drakten hennes var litt for trang. Det var en skrekkblandet fryd å bli håndtert av henne, og vi er generasjoner av menn som drømmer om det ennå.

Anonym sa...

No blandar du fælt, fjordfitte.

Dagens helsestasjonsundersøkingar er ikkje tvungne, dei er eit tilbod. Eg har sjølv droppa eitpar av dei på vegne av mine ungar, og har verken blitt meld til barnevern eller politi av den grunn. Ikkje blir alle testiklar undersøkt lenger heller, nokon fann visst ut at det kunne vere belastande for den vesle testikkeleigaren. Dessutan er det så sjeldan at ting er ikkje er på plass likevel at det ikkje er hensiktsmessig å undersøke alle.

Dei traumatiserte mennene over her har muligens blitt pålagt tvungen undersøkelse, men det er i så fall foreldra som har stått for tvangen, ikkje helsesøstera. Muligens eit poeng å ta med seg?

JK sa...

Dette sprøytet om at det skal være et overgrep å sjekke underlivet til småbarn er jeg litt lei av. Småbarn tåler fint å bli underøkt fra topp til tå av kyndig helsepersonell, som i tillegg har utdanning i å jobbe med barn. Det er faktisk det det er snakk om. Jeg kan ikke forestile meg at småjenter som hele livet er blitt vasket og dusjet av foreldrene sine protesterer mot at legen/helsesøsteren også skal se på tissen i en ellers grundig undersøkelse. Det er også en visuell undersøkelse det er snakk om. Ingen instrumenter, ingen undersøkelse av indre kjønnsorganer er inne i bildet. Kort sagt: Dette er ikke et overgrep! Når vi i tillegg vet at dette fungerer mot kjønnslemlestelse, og kan avsløre seksuelt misbruk så er hele den debatten vi har tullete. Det er i tillegg flere jenter som risikerer å bli utsatt for dette enn det er gutter som ikke har fått testiklene helt på plass.

Anonym sa...

Det er helt utrolig at det gj�res til et problem i det hele tatt. som om guttetisser fremdeles er normen og jentetisser er noe veldig skammelig og privat og skummelt. Det er mulig at det gj�r vondt � kjenne p� testikler, men det er ikke vondt � dytte litt p� kj�nnsleppene og se at alt ser greit ut.
Det er ikke s�nn at ved obligatorisk helsesjekk m� politiet slepe barna med seg, men man kan feks koble barnetrygda til fire�rsunders�kelsen samt bekymringsmelding ved uteblivelse og ha neste p� skolen.

Fjordfitte sa...

Hydra: ok, det var nytt for meg at underlivssjekk for gutter er valgfritt.

Uansett er poenget at flertallet av norske guttebarn underlivssjekkes uten at det oppstår offentlig hysteri.

Verken skiftende helseministre, legeforeninger eller andre har meg bekjent kommet på at helseundersøkelser for gutter skal være et "overgrep" eller lignende.

Det er uforståelig - og sykt - at det skal være så annerledes med jenters kropper.

Arachne: nettopp!

Anonym sa...

Testiklene mine og penis ble klådd på av en gammel ekkel stinkende lege som satt i rullestol, antageligvis var det hans eneste seksuelle opplevelse det året. Jeg kan levende huske opplevelsen, dette var en tvungen sjekk alle gutter på ungdomskolen måtte igjennom så sent som 1992. Prosedyren ble så gjentatt ved sesjon, noe som stadig står som et stort mysterium for meg da sannsynligheten for at 18-åringer ikke har fått med seg at noe er galt med familiejuvelene må sies å være ikke eksisterende. Dessuten er en mann med bare en testikkel like kapabel til å ta livet av folk som en med to.

Hvis det nå er blitt slik at dette ikke lenger utføres som standard ved norske ungdomskoler, ei heller ved sesjon så er det en god ting!
Å bli utsatt for tvungen underlivssjekk i en alder av 14 år eller eldre er dypt nedverdigende.

Anonym sa...

Jeg er født i 83, og jeg og mine jevnaldrende har aldri vært stilt overfor en underlivssjekk så lenge jeg kan huske selv. Jeg tror hele dette underlivssjekk-av-gutter-greiene er en myte - vi fikk høre den selv da vi skulle ta BCG i 7. klasse.

Anonym sa...

Indregard: Jeg er født samme året, og ble underlivssjekket i løpet av barneskolen. Såvidt jeg husker skjedde dette i skoletiden, og vi fikk innkalling i posten i tilfelle foreldre ville foretrekke å være tilstede. Hva lovverket sier aner jeg ikke, altså.

For øvrig syns jeg Arachne sa det som trenger å sies.

Anonym sa...

BCG, ja. Overgrep, overgrep! Kroppen min ble penetrert! Og det gjorde vondt, jo. Jeg vil ha erstatning!

Anonym sa...

Alle gutter får sjekket om begge stenene har kommet ned i pungen, samt om forhuden kan trekkes tilbake på helsestasjonen når de er barn, men det er ikke tvunget, helsestasjon er frivillig. Likevel møter jo de fleste opp.

Jeg kan ikke se at det er verre at jenters underliv sjekkes, dvs, sees på med det blotte øye. Man slipper jo å ta på.

Siden jenter generelt sett har flere underlivsplager enn gutter så synes jeg det kunne vært greit at jenter ble sett på, så slipper de å få sjokk når de skal på GU.