fredag, april 11, 2008

Fjordfittegarantiene

Politisk garanti
Jeg ser meg ikke som et naturlig statsministeremne, og garanterer at jeg vil ikke promotere meg selv eller smiske med andre i denne sammenheng.

Oprah and all that crap-garanti
Jeg garanterer at jeg skal kjempe mot Tommy Olssonskolen, dens disipler og pjatterisme. Dessuten skal jeg sørge for at skolen får tilbake sitt rette navn, nemlig Bjørn Gabrielsenskolen. Er det virkelig bare jeg som husker de sinnsvake film-anmeldelsene Bjørn Gabrielsenskolen forpestet samfunnet med før i tiden? Var det virkelig bare jeg som pustet lettet ut da vedkommende skoleleder fikk ny jobb?

Kroppsvasksgaranti
Jeg garanterer at jeg ikke skal offentliggjøre mine rutiner hva angår personlig hygiene, hårfjerning og lignende.

Romangaranti
Jeg garanterer at jeg ikke skal skrive Den Store Norske Innvandrerromanen. Jeg skal heller ikke plage andre med snakk om Den Store Norske Innvandrerromanen.

Kjønnsmaktgaranti
Jeg garanterer at jeg så ofte som mulig skal omtale personer som mannlig ditt og datt, og kun i ytterste nødsfall som kvinnelig ditto. Dette er for øvrig svaret på en utfordring fra Forum Blikktromme og vil fungere som en balanserende hersketeknikk i en ellers ekstremistisk offentlighet.

Rett pronomengaranti
Jeg garanterer at jeg ikke skal misbruke pronomenet ”vi”. Således skal jeg aldri skrive ”vi” når jeg egentlig mener ”jeg”, ”dere” eller ”de der”. Skal også kjempe mot andres pronomen-misbruk ved leilighet.

Grapefruktdiett OG kakeoppskriftgaranti
Jeg garanterer at jeg ikke blir sjokkert over ”paradokser” i ukeblader og abortloven. (Hva?? Kakeoppskrifter OG grapefruktdietten? Alarm! Så forvirrende! For kvinner! Hva? Begynner virkelig livet i 13.uke? Hva! Hva!)

Z-z-z-garanti
Jeg garanterer at jeg ikke skal skrive for å zkape debatt.

Alfabetgaranti
Jeg garanterer at smiley og emoticons ikke er en del av det latinske alfabetet.

Ånsgaranti
Jeg garanterer at jeg vet forskjellen på å skrive om viktige emner og å skrive viktige tekster. Jeg kan garantere deg at jeg ikke skal være trumpete eller bebreide deg for at jeg skriver uviktige tekster.

Garantien er gyldig fra nå og ut neste stortingsperiode.