fredag, april 25, 2008

På oppdrag for ytringsfriheten!


I dag gjorde jeg noe jeg ikke trodde var nødvendig i Norge i 2008: jeg demonstrerte for ytringsfriheten! Sammen med AUF, SU, RU og Arena X deltok jeg i en viktig demonstrasjon foran Oslo Rådhus for å forsvare retten til ytringsfrihet i 17. mai-toget: Flaggfrihet er ytringsfrihet.

Det var ikke så mange som kom, og det ble også gjort til et poeng av de tilstedeværende medier. Det er nesten ingen som vil gå med AUF-fanen i 17. mai-toget. Litt skuffende! Men for meg fullstendig irrelevant. Så lenge det finnes én person, én person, én eneste jævla person sier jeg deg som ønsker å holde en annen fane enn det norske flagget (eller samiske, eller FN-flagget) i hånden i barnetoget på 17. mai, skal jeg forsvare vedkommendes rett til å gjøre det. Fordi flaggfrihet er ytringsfrihet.

Når Oslos 17. mai-komité tar til orde for at politiske paroler og AUF-faner ikke er velkommen som en del av 17. mai-toget i hovedstaden, er det nødvendig at noen, nemlig den fabelaktige Fabian Stang, setter komiteens arbeid til side og bestemmer selv. Det er også nødvendig at noen, nemlig vi som forstår at ytringsfrihet er flagg- og parolefrihet, tar bladet fra munnen og forsvarer Grunnlovens verdier. Her er den aldeles rørende appellen jeg holdt i anledning demonstrasjonen:

" Flaggfrihet er ytringsfrihet! 17. mai er en flott dag, en unik dag. Vi feirer dagen med glade barn i alle fasonger og klesdrakter, som vifter med flagg, spiser pølser og is, og roper hurra for Norge. Noen barn ønsker også å rope hurra for AUF og framfylkingen, noen barn ønsker å rope hurra for Sverige, noen ønsker å rope hurra for Tyskland, noen barn ønsker å rope hurra for Fabian Stangs demokratiske innstilling. Skal da ikke disse barna få uttrykke sin tilhørighet og sin glede på 17. mai? Skal vi rive disse ungene ut av toget med makt og slenge dem brutalt på glattceller bare fordi de vil uttrykke sin stolthet for sitt egentlige hjemland eller for foreldrenes politiske ståsted?

Nei, sier jeg, nei! Det er en skam og en skjensel å kaste gråtende skolebarn inn på mørke glattceller på barnas egen dag. Hvis ikke barn får lov til å si og gjøre nøyaktig som de lyster i 17.mai toget mister jo hele dagen sin betydning. Da kan vi bare avlyse ytringsfriheten dah. Tenk på stakkars Wergeland! Han vil vri seg panisk i sin grav! Ja, hvis ikke skjelettet hans har gått i oppløsning for lenge siden dah. Det vet jo ikke jeg noe om, jeg er jo ikke patolog heller.

Det finnes absolutt ingen argumenter for å forby politiske paroler i 17. mai-toget. 17. mai er grunnlovsdagen våres. Og grunnloven handler om politiske friheter! Og demokratiet står og faller på politisk deltagelse! Og så skal man forby politiske paroler og faner i selveste 17. mai-toget!? Hvor åns kan man bli dah?

Flaggfrihet er ytringsfrihet!"